[Logotyp JIC Media AB]

JIC Media AB, Lindholmsvägen 22, S-417 57 Göteborg
Telefon: +46 (0)31 23 77 50 Mobil: +46 (0)708 23 77 51
Epost: info@jicmedia.se

 Hem   Journalistik   Projekt   Medieträning   Om JIC Media   Kontakt 
 

Framtidens bildesigners utbildas i Göteborg

Publicerad i Motor/Metro 2001-04-04

Magnus Andersson har praktiserat på GM i Sao Paolo och Anders Nordlund kvalificerade sig till finalen i Peugeot internationella bildesigntävling. Både övervägde att utbilda sig på någon av stjärnskolorna i USA, men fastnade för HDK i Göteborg.
- De här killarna kommer att gå långt, säger P-O Landgren, HDK:s studierektor på programmet industridesign.

Jag behöver varken bege mig till Kalifornien och högstatusskolan Art Center i Pasadena eller till prestigefyllda Royal College of Art i London för att träffa ett par av Sveriges lovande bilformgivare.

Högt upp under takåsarna på HDK (Högskolan för Design och Konsthantverk) bara ett stenkast från Kungsportsavenyn i Göteborg, letar jag mig fram till Magnus och Anders vid sina ritbord.

Båda går de på programmet industridesign, Anders fjärde och Magnus femte och sista året. Båda är de inriktade på bilar och transportdesign. Båda är de redan eftertraktade av bilindustrin och dess underleverantörer. Magnus var Wilsgaardstipendiat i höstas. Det är ett prestigefyllt stipendium och innebar att han fick 20 000 kronor i handen och fyra månaders praktiktid på Volvo Personvagnars avdelning för produktdesign i Göteborg.

Stipendiet är inget som eleverna själva kan söka utan något som skolan delar ut i samråd med Jan Wilsgaard, en gång HDK-elev och senare i livet chefsdesignern på Volvo som signerat både Amazonen och 240-modellen.
- Jag praktiserade i en stor studio med mycket folk. Eftersom min starka sida är datorer passade jag på att träna mitt skissande, säger Magnus.

"VILLE SKAPA SJÄLV"

Han är 30 år har gått fyra år på tekniskt gymnasium och tänkte bli arkitekt. Men verkligheten ville något annat och det var när han arbetade på Formtech, ett konsultföretag till bilindustrin inom design och teknik som den egna kreativiteten tog över.
- Det blev allt svårare att jobba med andras design. Jag ville skapa själv. Och för det behövde jag fortsätta på en bra designskola. Först övervägde Magnus att söka till någon av de välrenommerade internationella skolorna, där bilindustrin handplockar sitt folk.
- De är mycket bra men också mycket dyra. Tempot är högt och den interna konkurrensen hård. HDK har humana värden som de här skolorna, framförallt de i USA, saknar - och dessutom har HDK en bredare och djupare syn på design, säger Magnus. Här bygger undervisningen inte på at du SKA delta utan på att du VILL. Fast aningen tuffare skulle det kunna vara, tycker Magnus. Varje år antas 10 elever till programmet industridesign. Eleverna kommer in på sina konstnärliga kvalifikationer och väljer själva sin inriktning. För närvarande går där 58 elever, hälften på det lägre kandidatprogrammet och hälften på magisterprogrammet. Två eller tre i varje klass brukar fastna för bil- eller det något bredare transportdesign.

BÅDE BREDD OCH DJUP

Skolans rektor Karl-Ola Warnhammar säger att utbildningen ska ha både bredd och djup. Att utbilda elever som kan formge en produkt utifrån de behov och sammanhang den ska verka i är vad skolan eftersträvar.
- Volvo och Saab behöver inte åka till övriga Europa eller till USA för att hämta begåvade bildesigner, som kan leda de stora projekten, säger han. Redan efter två år i Göteborg valde Magnus Andersson att flytta till finska Lappland och universitetet Rovaniemi, som utbytesstudent. Det var enkelheten i det finska formspråket som lockade. Sedan deltog han i ett EU-projekt inom transportdesign tillsammans med designhögskolan i Umeå.
- Jag tror inte att folk kommer att avstå från att köra bil och det privata ägandet kommer inte heller att upphöra. Men det måste satsas mer på både alternativa drivmedel och lokaltrafik, säger han bestämt.

STUDIO I BRASILIEN

Han har bestämt sig. Han reser tillbaks till Brasilien. Efter de fyra månaderna på Volvo praktiserade Magnus på GM i Sao Paulo i Brasilien.
- Jag ville utanför Europa. USA drog och av en händelse fick jag reda på att det fanns en studio i Brasilien. Det visade sig att GM i själva verket har tre studior i Sao Paulo, tre mindre med cirka 10 personer i varje. Magnus var välkommen, fick vara ensam praktikant i fyra månader och träna både skiss och lermodell.
- Designchefen Jack Finnigan valde ut en av mina skisser, som jag sedan gjorde i lera. Uppdraget var att bygga en pickup för storstad på en Korsaplattform. När GM nyligen visade en konceptpickup på Detroitmässan kände Magnus igen spår av sin modell.
- Väldigt roligt, säger han med återhållen stolthet.

FUTURISTISKT LUFTSKEPP

Till våren går han ut HDK med ett futuristiskt luftskepp som examensarbete och sedan bär det av igen. Om det blir arbete på GM, Ford eller Mercedes vet han inte i dag, bara att det är Brasilien som väntar.
- Drömmen är ett team med folk från olika discipliner och kulturer. Anders Nordlunds dröm är att få arbeta på en konceptavdelning och att på heltid ägna sig åt formgivning.
- Jag tror på ett fortsatt behov av personbilar. Människor behöver förflytta sig i sin egen miljö. Men miljöproblemen existerar, framförallt i storstadsregionerna och tyvärr finns det i dag inget universellt system för att överbrygga problemen därför att de stora städerna ser så olika ut, säger han.

ANDRA HÄNGER PÅ

Anders tvekar inför att lyfta fram en enda specifik trend inom bildindustrin, men säger att den viktigaste trots allt är förkortningen av ledtider - alltså samma platta, tätare och bredare modellprogram - och förmågan att handplocka målgrupper på de olika marknaderna. Skillnaderna är stora, påpekar han och exemplifierar med att i Europa handlar det om mindre bilar, i USA om stora bilar och nya trafiksystem och i Japan om de intelligenta fordonen. Att bilarna ser ut som de gör tror han delvis är en slump. En tillverkare drar iväg åt ett nytt håll och ett par andra hänger på och sedan följer de flesta efter. Folk är öppna för det roliga men konservativa när det kommer till själva funktionen.

SNART BRIST PÅ FOLK

- HDK:s främsta uppgift är att lära eleverna en designmetodik för att göra analys av både produkten och dess användningsområde, samt att funktion är viktigare än form, säger studierektorn P-O Landgren.
- Det är betydelsefullt att industrin finns med i utbildningen, för att den ska bli så verklighetsförankrad som möjligt. Vi samarbetar med bland annat både Volvo och Saab. Skolan har behov av industrin, som i sin tur har behov av de utbildade eleverna.
- Det kommer att bli brist på industridesigner, säger P-O. Om Anders Nordlund hade valt någon av de kända skolorna ute i världen hade han varit mer känd i industrin när han slutar. Han tror, säker han inte, att han gjort rätt.
- Jag vägde de höga kostnaderna - utlägg på cirka 100 000 kronor per temin på Art Center - mot de möjligheter som faktiskt finns att specialisera sig inom till exempel bildesign här i Göteborg.

TILL FINAL I TÄVLING

Biltokig är han inte, men fascinerad och stolt för att han tog sig till finalen i Peugeots internetbaserade tävling: "Drömbil för år 2020". Den 15 december var det deadline. Den enda begränsningen var att endast 500 kilobite fick skickas in. Av 2000 lämnade bidrag från hela världen valdes 50 finalister ut. Under tre veckor, med start två dagar före julafton, fick allmänheten sedan rösta.
- Och där fanns jag med. Det är jag tills vidare nöjd med.

"VIKTIGT BEHÅLLA SVENSKIDENTITET"

PETER HORBURY, VOLVOS CHEFSDESIGNER, ÄR ENGAGERAD I UTBILDNINGEN

För Peter Horbury, designchef på Volvo Car Corporation, är utbildningen av blivande bildesigner en angelägenhet. Att det finns bra undervisning i Sverige och Göteborg är viktigt för Volvo, som vill behålla sin svenska identitet. För närvarande för han därför diskussioner med HDK om ett samarbete. På Volvo Car Corporation's designavdelning i Göteborg arbetar cirka 150 personer, 40 som rena designer. De utgör en mångkulturell samling med folk från länder som Holland, England, Spanien, Nordamerika och Australien, de allra flesta dock från Sverige.

- Under de senaste åren har vi fått ett bättre samarbete med HDK. För oss är det viktigt att skolan ger eleverna de grundläggande färdigheterna i stället för att som tidigare utbilda yrkesskickliga hantverkare. - Design for business, säger Peter Horbury..

Han är tveksam till att det finns en mängd alltför specialiserade skolor inom bil- och transportdesign, de flesta utanför Sverige. Eleverna bibringas uppfattningen att det sedan är raka spåret till bilindustrin, vilket inte är fallet. Konkurrensen är mycket hård. Bara Volvo får mellan 60 till 100 ansökningar varje år, utöver alla de som söker praktikplats.

- Det finns endast ett ytterst begränsat antal lediga jobb i världen, säger Peter Horbury, som inte sticker under stol med att det är i Pasadena och London som bilindustrins designchefer först letar och att flera svenskar fortsatt på just någon av dessa skolor efter HDK.

Volvo Personvagnar anställer en eller möjligen några designer ett år och kanske ingen alls ett annat.

- Vi behöver bilpassionerade elever som förstår sig på industrin, som både kan skissa och hantera datorer; vi är digitaliserade till ett hundra procent. - Men visst är det en fördel att det finns en designskola på nära håll. Jag vill inte förlora den svenska identiteten, säger Peter Horbury, själv utbildad på bland annat Royal Collage of Art i London.


STJÄRNELEVEN

Lars Falk gick ut som stjärnelev på HDK förra året och hade han många bra jobberbjudande. BMW i München, Saab i Trohättan och flera konsultföretag ville anställa honom.

- Jag valde Saab eftersom det händer otroligt mycket spännande där just nu med den nye chefsdesignern Michael Mauer som tidigare arbetade på Mercedes-Benz, säger Lars, som tilltalas av Saabs såväl skandinaviska arv som arvet från flygindustrin.

För närvarande arbetar han som ansvarig för en bilinteriör som är ämnad att gå i produktion inom ett par år. Han leder bland annat ett internationellt team av modellbyggare.

- Mycket spännande, säger han, nöjd med att bo och arbeta i Sverige men intresserad av utlandsjobb längre fram i livet. Lars Falk gick först två år på programmet produktdesign på Designhögskolan i Umeå, därefter ett år som specialstudent med bildesign, på CCS i Detroit. Sin magisterexamen tog han på HDK i Göteborg. Han har varit Wilsgaardstipendiat och praktiserat halvårsvis både på Volvo och BMW.

- Att HDK inte har ett specifikt bildesign program som skolorna i Detroit, London och Los Angeles, är ingen nackdel. Skolan är fokuserad på att sätta människan i centrum, vilket är unikt, i synnerhet i bilsammanhang, säger han.


VÄRLDENS BÄSTA SKOLOR

Art Center i Pasadena utanför Los Angeles är den mest välrenommerade skolan för blivande bildesigner. Utbildningen är fyraårig och har program inom bland annat transport- och miljödesign, reklam, film och produktdesign, på magisternivå. I skolan studerar 1 200 elever från många olika kulturer och med mycket skiftande bakgrund. 90 procent av eleverna har arbetslivserfarenhet och 25 procent examen från annan utbildning när de börjar på Art Center. Genomsnittsåldern är 24 år.

Man söker direkt till det program man vill delta i och blir man antagen följer sedan åtta terminer på den specialiserade utbildningen. Den som tar sin examen på Art Center ingår sedan automatisk i ett nätverk med mer än 11 000 tidigare elever ,varav många nu på ledande befattningar i konst- och designvärlden, i och utanför USA. Två i världen och etta i Europa är Royal College of Art i London bara ett stenkast från Royal Albert Hall. Skolan har elever från över 40 kulturer och även de har mycket olika bakgrund.

För att visa att skolans goda rykte har täckning i verkligheten har RCA genomfört en egen studie: 92 procent av eleverna har fått jobb på så kallad rätt nivå och inom de områden skolan utbildat dem. Inom transportdesign är siffran 98 procent.

1997 fick de 12 elever som gick ut på transportprogrammet vid Center for Creative Studies, CCS, i Detroit erbjudande om 43 jobb från amerikanska, europeiska och asiatiska biltillverkare och underleverantörer. CCS tillhör också en av världens bästa skolor för transportdesign. Skolan erbjuder de studenter som tar sin examen kontakter med de amerikanska biltillverkarna och deras större underleverantörer. Dessutom får de möjlighet att bli involverade i de för bilindustrin aktuella framtidsfrågorna.

De svenska designskolorna är mer modesta i sin framtoning. För de bil- och transportintresserade är det fyra högskolor som träder fram: designhögskolan vid Umeå universitet, LTH (Lunds Tekniska Högskola), Konstfack i Stockholm och HDK i Göteborg. I Umeå finns transportdesign som ett eget program, Lund har också en sådan inriktningen fast under programmet industridesign. Konstfack och HDK har större bredd och erbjuder de elever som vill specialisera sig inom bil- eller transportdesign möjligheterna inom programmet industridesign.

(Källor: hemsidor på internet)