[Logotyp JIC Media AB]

JIC Media AB, Lindholmsvägen 22, S-417 57 Göteborg
Telefon: +46 (0)31 23 77 50 Mobil: +46 (0)708 23 77 51
Epost: 

 Hem   Journalistik   Projekt   Utbildningar   Om JIC Media   Kontakt 
 
Pressen om Bilkriget:

Allt om bilen i fyra delar

Bilen.TV-dokumentären Bilkriget skärskådar bilen och bilindustrin både på bredden och på djupet. I fyra delar på bästa sändningstid.

Men några färdiga lösningar bjuder den inte på.

-Vi har har försökt göra ett lite annorlunda program om bilar, inte bara hästkrafter och överliggande kamaxlar, säger Kicki Hultin, en av två huvudpersoner bokom serien.

Istället har hon och Monica Hirsch valt ett större perspektiv. Bilindustrin ställs mot miljön och arbetslöshet, Europa mot övriga världen. De har undvikit sifferexercis och vinstkalkyler och försökt se hur bilindustrin påverkar vår värld. Och de har försökt se den lilla människan.

-Sen har det varit väldigt roligt också, säger Kicki Hultin och skrattar.

De fyra delarna tar upp olika aspekter på bilindustrin. Den första handlar om konkurrens och utslagning bland företagen. Vad krävs för att överleva som bilföretag och hur farliga är nykomlingar som Korea på den internationella arenan.

I den andra delen ställs företagshemligheter mot vikten av samarbete medan del tre går in mer på ekonomi och hur vårt samhälle formats av bilen.

I det sista avsnittet blickar Hirsch och Hultin mot framtiden. Det handlar om krafter som bromsar utvecklingen för miljövänligare fordon och om de ungas syn på bilen.

-Jag tror att bilen kommer att finnas kvar i en eller annan form, menar Monica Hirsch och får medhåll av Kicki Hultin:

-Bilen är vår generations heliga ko. Men nu kommer en ny generation som har en annan syn och då får vi vackert backa.

Självklart har de inga klara lösningar på problemen och de tvekar nästan att över huvud taget säga något om framtiden. De vill att filmen ska stå för sig själv och målet är, som så ofta, att få folk att tänka själva.

Monica Hirsch fick idén till programserien redan i slutet av det glada 80-talet. På den tiden jobbade hon på Volvos internationella tidning Monitor. De flesta tycktes tro att högkonjunkturen bara skulle fortsätta och att en splitterny Volvo snart skulle stå i var mans garage.

Men någon gång måste det vända, tänkte Monica Hirsch och undrade hur det då skulle gå med jobben, med landets ekonomi.

I samma veva var ju också miljömedvetandet mycket stort.

Hennes arbete tog henne till världsutställningen i Sevilla -92. Där träffade hon Christer Nilson från Göta Film och hennes idé började få en mer konkret form.

Kicki Hultin, som vi känner från Glashuset i TV 2, fick en förfrågan om hon var intresserad förra året. Hon tackade ja och under hela 1995 har de båda rest jorden runt.

De har träffat såväl gräsrötter som bilindustrins verkliga höjdare och fört en dialog med dem om bilen, människan och framtiden.

Bakom kameran har rutinerade dokumentärfilmaren Peter Östlund stått. Tillsammans har de fått ihop 80 timmar som alltså klippts ned till fyra 40-minuters program. Första till fjärde januari går de i TV 2, på bästa sändningstid klockan 20.00. Någon koppling till bilindustrin finns över huvud taget inte alls.

-Ingen därifrån skulle vilja lägga en krona på det här, säger Monika Hirsch. Men de betalar nog gärna TV-licensen för att se det.

© Copyright Göteborgs-Posten