[Logotyp JIC Media AB]

JIC Media AB, Lindholmsvägen 22, S-417 57 Göteborg
Telefon: +46 (0)31 23 77 50 Mobil: +46 (0)708 23 77 51
Epost: 

 Hem   Journalistik   Projekt   Utbildningar   Om JIC Media   Kontakt 
 
Pressen om Bilkriget:

En framtidsvy i bilfabriken

Det skall villigt erkännas att det är löjligt tidigt för en så förhastad slutsats. Men Bilkriget, en reportageserie som visas fyra kvällar i följd i tvåan nästa vecka, start i morgon kväll, KAN vara det mest angelägna som visas i TV nästa år.

Åtminstone för alla som på något sätt berörs av Saabs och Volvos verksamhet - och då handlar det väl om nästan hela läsekretsen?

Monica Hirsch, som svarar för manus och idé, har tidigare jobbat på en av Volvos tidningar. Kicki Hultin är rutinerad TV-människa.

Dessa två har gjort serien där första avsnittet är en brutal framtidsvy för västvärldens bilindustri, förutspådd av praktiskt taget helt eniga internationella bilanalytiker.

-Volvo lever på lånad tid.

-Jag skulle bli överraskad om någon av Sveriges två bilindustrier existerar i nuvarande form (år 2010).

Två nyckelrepliker som borde få vem som helst att vakna ur champagneruset efter nyårsfirandet.

Det är välgörande lite sifferexercis i programmet, men några siffror fastnar. Av de 35 miljoner bilar som tillverkades 1994 gjordes 14,6 av 1,8 miljoner bilbyggare i Europa.

Något fler, 1,9 miljoner, arbetar redan nu på bilfabriker i Kina.

-Västvärlden är otroligt stupid. Mycket arrogant, säger bilindustrianalytikern Maryann Keller i ett känsloladdat uttalande där en slags skräckfylld rasism blandas med en iskall framtidssyn:

- Jag säger inte att de (bilindustrin) inte skulle gå in i Kina, men de skall förstå vilka verkliga mål Kina har.

Och så pekar hon på hur en lika arrogant västvärld blivit omkörd förut.

Japan behövde 30 år för att gå om västvärldens bilindustri. Sydkorea behövde 15 år.

Hur lång tid behöver Kina?

I första programmet varvas analytikernas svartsyn med industrins professionella optimism, samtidigt som vi får träffa bilarbetare på Hisingen och i Sydkorea.

Anette Åkesson berättar hur tempot skruvas upp alltmer, samtidigt som vi kan jämföra med Ko Boo Kam, förman på Hyundai.

- Volvo för mig är ett arbete. Jag är glad att jag har ett jobb, säger Anette Åkesson innan hon går hem till "sitt allt" Hanna, som blivit för mycket pappagris, eftersom pappa är arbetslös.

Programmakarna har lagt ner ett imponerande arbete på research, intervjuer med branschens tungviktare i hela världen, men också i arbetet med att skapa kontakt och levandegöra bilarbetarens vardag.

Och de lyckas väl med sin presentation.

Scenen när Anette kommer hem och Hanna inte direkt kastar sig i hennes famn kunde inte Bengt Bratt, ens i sina mest inspirerade stunder, ha skrivit bättre för Hem till byn.

Och vi får en påminnelse om att Bilkriget handlar om människors framtid. Det är inte bara något som Sören Gyll och hans kompisar utkämpar. De är generalerna.

Anette är kanonmaten.

n Bilkriget sänds i fyra delar i TV 2 enligt följande:

1. Överlevarna, 1/1 kl 20, repris 2.1 kl 15.20.

2. Bakom lyckta dörrar, 2/1 kl 20, repris 3.1 kl 15.20.

3. Drömfabriken, 3/1 kl 20.00, repris 4.1 kl 15.20.

4. Jakten på framtiden, 4/1 kl 20.00, repris 5.1 15.20.

© Copyright Göteborgs-Posten