[Logotyp JIC Media AB]

JIC Media AB, Lindholmsvägen 22, SE-417 57 Göteborg
Telefon: +46 (0)31 23 77 50 Mobil: +46 (0)708 23 77 51
Epost: 

 Hem   Journalistik   Projekt   Utbildningar   Om JIC Media   Kontakt 
 

Bilkriget

(visades 96 01 01- 02, 03, 04 i TV2 kl 20 00)

"Bilkriget, en reportageserie som visas fyra kvällar i följd i tvåan nästa vecka, start i morgon kväll, KAN vara det mest angelägna som visas i TV nästa år." "TV är kvinnornas medium framför alla vilket också markeras i TV 2 av serien Bilkriget där inte bara två kvinnor står bakom sändningen utan också för den betydelse för programkvaliteten som ligger i medarbetare med insikter."

En TV-dokumentär i 4 delar av Monica Hirsch i samarbete med Kicki Hultin. Foto av Peter Östlund. Producerad av GötaFilm och Sveriges Television

Del 1. Överlevarna

Huvudskådeplatsen är Europa. Ett sönderfallande Europa i en temporär högkonjunktur, men med allt större segregation och 20 miljoner arbetslösa. Under första hälften av 90-talet har världens bilindustri skördat sina offer med över 100 000 massavskedade arbetare och tjänstemän, miljöförstörda natur- och kulturområden. Massbilismen har blivit sin egen fiende.

Del 2. Bakom lykta dörrar

Bilindustrins globalisering i jakten på kostnader och marknadsandelar är sårbar. Konkurrerande bilfabrikanter från olika länder samarbetar för att klara utvecklingskostnader för sina kommande produkter. Sydost- och Ostasien med enorma folkmängder hägrar. Det leder till en global strukturomvandling, där nationsgränser spelat ut sin traditionella roll.

Del 3. Drömfabriken

Vi befinner oss i västra Sverige och i Trollhättan med en av världens minsta biltillverkare - och i Toyota City med sina 400 000 invånare, världens största bilmetropol. I Sverige överlever inte Trollhättan utan Saab, i Japan inte Toyota City utan Toyota. Dröm eller mardröm - de tidigare förhatliga arbetsplatserna symboliserar nu drömmen om arbete, i hela Europa.

Del 4. Jakten på framtiden

Miljön och massbilismens avigsidor står i centrum, föroreningar, trängsel och buller. Bilismens förespråkare och motståndare ställs mot varandra, bilindustrins lobbyister mot miljörörelsens. Bilindustrin fortsätter att slåss om de nya konsumenterna i Fjärran östern, medan unga människor i Sverige och Västeuropa skaffar sig nya värderingar: "Det handlar om att ta makten över sitt eget liv."